24.3.2010

Kansi kipsissä


Kannen hiontaa jatkettiin. Kansiluukkujen kohdalla tehtiin "vedenpoistokanaalit". Kantta oli aikaisemmin "kitattu" kipsillä, mutta tasaiseksi hiominen osoittautui hankalaksi kun hiottavassa pinnassa oli sekaisin pehmeää uretaania ja kovaa kipsiä. Niinpä illan päätteeksi osaan kannesta levitettiin ohut kipsikerros tasoitteeksi. Seuraavalla kerralla kipsikerros hiotaan kevyesti.

17.3.2010

Kansi alkaa olla muodossaan


Kannen muotoilu on ollut varsin hidas työvaihe. Helpointa olisi ollut tehdä tasainen kansi, mutta se näyttää tylsältä. Villeimpiä haaveita on taasen turha edes yrittää toteuttaa käytössä olevilla menetelmillä (=käsityö).

Joka tapauksessa, kansi alkaa vihdoinkin saada oikeat muotonsa. Tästä alkaa taas se kittaaminen ja hiominen ..

11.3.2010

Keula uusiksi




Keulakansi oli tehty useammasta palasta, joka työstämisen yhteydessä hajosi etenkin kun uretaanilevyä oli ohuelta. Koska edessä oli potentiaalisesti kova kittaaminen ja hiominen, oli helpompi ratkaisu tehdä etukansi uusiksi yhtenäisestä uretaanilevystä. Työaika joka käytettiin ensimmäiseen harjoituksen, ei aivan hukkaan mennyt. Nyt oli helpompi hahmottaa minkälainen kannesta pitäisi tulla, kun sen oli jo aikaimmin kerran nähnyt. Näin ollen keulakannesta tehtiin matalampi (kuvassa muotoilu vielä erittäin keskeneräinen).

Takakanteen otettiin hiukan mallia koskareista. Lopptulos on toki aivan erilainen. Purjekanootin takakansi on pari hehtaaria isompi kuin koskarissa.

8.3.2010

Kipsiä pintaan, tai sitten ei

Uretaanipinnan tasoittaminen kipsillä on eräs mielenkiintoinen vaihtoehto. Auton tuunajat tuntevat menetelmän paremmin ... tässä hyvä artikkeli aiheesta.

http://www.rollover-tuning.com/source/lasikuitu.htm

7.3.2010

Takakansi



Taas on tullut katsottua koskareita sillä silmällä .. Wavesportin takakansi on kuin ilmetty purjekanootin kansi ..

1.3.2010

Inspiraation lähteitä






Purjekanootin kansien muotoilu on varsin haastavaa puuhaa, etenkin harrastajalle jolla ei ole minkäänlaisia lahjoja muotoilijana, saatikka kokemusta muotoilijana. Kaikki esimerkit ja inspiraation lähteet on hyödynnettävä mahdollisimman tehokkaasta. Tässä projektissa syntyvä purjekanootti on ensimmäinen maailmassa laatuaan, joten kopioimiseen on vaikea syyllistyä.

Purjekanootin takakansi on omalla tavallaan haastava, se on leveä, sen pitäisi olla kansiluukusta huolimatta tasainen tai muuten vähän peräsinpinnan toimintaa haittaava, ja sen täytyy kaventua perää kohti voimakkaasti.

Oheiset kuvat Jacksonin koskikajakista osoittavat, kuinka voimakkaita muotoja kajakissa voi olla, ilman että se vaikuttaa 'epänormaalilta'. Jacksonin perä on aika lailla erilainen kuin kanootin perä, mutta siinä on paljon samaa tavoitteidemme kanssa.