16.4.2008

8. hiontakerta ja "laipan" asennus

Taas on yksi ilta hiottu (hiontapaperin karkeus 240) ja kitattu. Pinta paranee "sormin tuntuvasti". Käsin sively paljastaa pienet laatuvirheet paremmin kuin katsominen.

Kuva 1: laippojen asennus

Kuva 2: Aikaisemmin kaariin sahatut kolot laippoja varten


Kuva 3: Venemessujen demo alipaineinjektiosta

Partaaseen asennettiin noin 13 cm leveä laippa (katso kuva 1) 4 mm koivuvanerista, jonka avulla muottiin saadaan leveä tasainen reunus.

Runkokaariin on aikaisemmin sahattu kolot (kuva 2), jotta laipalle saatiin hyvä tuki. Laippa kiinnitettiin ruuveilla ja liimalla. Samalla kun laippa jäykistää muottia, siitä tulee myös leveä tasainen pinta mahdollista alipaineinjektiota varten.

Alipaineinjektio on siisti laminointitapa ja lopputuotteesta tulee kevyt, mutta se vaatii harjoittelua onnistuakseen (harjoittelu vaati euroja). Aika näyttää mikä on lopullinen valmistusmenetelmä, mutta laipat ainakin mahdollistavat myös injektion käyttämisen. Kuvassa 3 on erään Kymen Ammattikorkeakoulun (www.kyamk.fi/../Veneala) venemessujen -08 demovene alipaineinjektiosta. Kuvassa näkyy hyvin ilman tuloletku pohjan kohdalla, vihreät verkot ilman kierron parantamiseksi ja leveät laipat. Muotin peittävä pussi on kiinnitetty ilmatiiviisti laippoihin kaksipuoleisella erikoisteipillä, joka näkyy kuvassa mustana viivana reunoissa.

Ei kommentteja: