24.2.2011

Kannen lestin hiomista

Tänään hiottiin kantta karkeudella 320 - 400. Kittiäkin meni, mutta vain vajaa teelusikallinen. Hiominen tuntuu mukavammalta kun tietää että seuraavana vuorossa EI ole rankka kittaus.

Blogia päivittäessä hoksasin ajan kulkeneen nopeasti - kannen lestiä alettiin tehdä reilusti yli vuosi sitten. Toki välissä on ollut taukoja eri syistä ja kesällä ei rakennettu. Ollaan me sitkeitä kun ei luovuteta :-)

Peräsinkotelo



Venemessuilla oli koottava purjevene, jossa oli simppeli peräsinkotelo. Tämä voisi sopia purjekanoottiinkin.

21.2.2011

Lunnen pistoköli


Lunnen sivuilla oli mielenkiintoinen ratkaisu "taittuvaksi pistoköliksi" - vai miten tuota pitäisi kuvailla. Pohjan köliaukko on normaalia pienempi ja kölilaatikko ei vie tilaa sitlootasta. Maston täytyy ilmeisesti seisät kannella, sillä muuten kölille ei ole tarpeeksi tilaa ts. systeemi ei toimi vapaasti seisovan maston kanssa.

6.2.2011

Solway Dory's



Solway Doryn Facebook sivuilla oli kuvia mielenkiintoisesta taittuvasta pistokölistä. Tiettävästi ainoa heikkous on se, että kun köli on taittunut esimerkiksi matalan rannan vuoksi, sitä ei saa ylös tai alas kuin riittävän syvässä vedessä tai kallistamalla kanootin runkoa rannassa.

Solway Dory: "When you run into an obstruction, the board pivots in the case and folds up under the canoe. A shock cord holds the board verticle in its case whilst sailing, but allows it to pivot if it hits something, pulling it back upright after . This is preferable than a centreboard as there is no long slot in the bottom of the canoe and no long case taking up valuable room inside the cockpit. It does take a long time to fit the case and make the board though so it is an expensive alternative to the leeboard"