25.11.2007

Tietokonemallinnusta

Johnin piirustukset ovat hyvä lähtökohta toteutukselle, mutta ne ovat kuitenkin avokanootin piirustukset. Meidän tavoitteena on tehdä noin 2/3-osaa katettu kanootti, jossa on vesitiiviit laipiot retkeilyvälineillä. Kiinteän katteen perustelut on yksinkertaiset - purjekanootti pärskii melkoisesti vettä kun sillä luovii vastatuuleen. Avokanootissa ei vastaava koe, koska yleensä sillä ei melota viistosti vastatuuleen eikä ainakaan samaa vauhtia kuin purjekanootilla.

Avotilan kohdalla partaan on tarkoitus olla C/5M luokan sallimat 10 cm, jolloin se toimii istuimena sekä kellukkeena. Purjekanootin keskikohdalla laidoissa olevat kellukkeet lisäävät kanootin kelluvuutta kylkiasennossa (=kaatuneena) ja siten lisäävät merkittävästi turvallisuutta. Kaatumistapauksessa kanoottiin menee vähemmän vettä ja se on nopeammin purjehduskunnossa.

Ei kommentteja: