Olemme matkan varrella päättäneet muuttaa projektin toteutustapaa. Käytännössä hyppäämme yli yhden vaiheen. Emme teekään uivaa vanerista avokanootin runko, vaan vanerirungosta tehdään suoraan lesti rungon muottia varten. Näin yksinkertaistamme toteutusta, ja säästämme aikaa ja rahaa.
Kun rimakehikko oli kauttaaltaan verhoiltu yhdellä kerroksella vanerisuikaleilla, kohtasimme käytännön toteutusvaihtoehtojen haasteet. Ideoita oli paljon, mutta ei ollut selkeää näkemystä siitä mikä olisi "paras" toteutustapa. Meidän piti ratkaista muun muassa kannen ja rungon liitostapa, sekä vanerisen pinnan viimeistely muotin tekoa varten. Lisäksi mietimme kaksiosaisen muotin toteutustapaa.
Olimme projektin alkuvaiheessa olleet yhteydessä Terpoliin, josta nyt saimmekin konkreettisen ehdotuksen lestin viimeistelyksi. Piirustuksissa keula ja perä ovat täysin pystysuoria. Pystysuora muoto tarkoittaisi kaksiosaista muottia, mutta päädyimme tekemään perästä ja keulasta sen verran viiston, että uskomme rungon irtoavan yksiosaisestakin muotista. Varmuuden vuoksi muotin pohjaan köliaukon kohdalle voi tehdä reiän paineilman tai veden käyttämiseksi irrotuksessa.
Vaneripinnan hionnan jälkeen lestin pintaan sivellään polyesterihartsi kitin tarttuvuuden parantamiseksi. Polyesterihartsin jälkeen pinta kitataan, jonka jälkeen siihen laminoidaan 200g lasikangas ruiskukitin pohjaksi. Kittaukseen käytettävä tuote on Scanpool Whiteplast, joka on helposti hiottava 2-komponentti polyesterikitti. Lestin reunaan tehdään n. 15 cm "laippa", jotta lopullisessa muotissa myös injektiomenetelmää voi käyttää laminoimisessa. Rungon ja kannen liitostapaankin on hyvä ajatus, mutta palataan siihen myöhemmin.
Lestin vaneripinnan hionta jatkuu, mutta nyt on selkeä näkemys lestin toteutustavasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti