24.2.2010

Kannen muotoilua




Tulevaisuuden kannalta nyt on varmasti yksi merkittävimmistä kannen työstämisen vaiheista Uretaanimöhkäleistä yritetään nyt muotoilla käytännöllinen kansi, jossa silmä lepää. Ei oo helppoo! Paperille tehdyt suunnitelmat voi nyt heittää nurkkaan ja työstää kantta silmämääräisesti. Etukansi on laskenut niin paljon, että kansiluukuun upottamisessa on haasteita. Vastaavasti etukannen korkeuden laskiessa tulee tarvetta laskea takakantta, jotta kokonaisuus säilyy sopusuhtaisena.

Stanleyn "raspi" on osoittautunut tehokkaaksi välineeksi uretaani työstämiseen. Myös pitkä vanerinen lankku, johon on nidottu hiomaparia (karkeus 40) on osoittautunut käytännölliseksi.

21.2.2010

Uretaanileikkuri


Kansiluukkujen aukkojen viisteen tekemiseen on nyt kehitetty uretaanileikkuri. Lienee ensimmäinen maailmassa tähän tarkoitukseen tehty ....

17.2.2010

Uretaanin jyrsimistä







Kansiin ajettiin kansiluukkujen aukot yläjyrsimellä. Takakannessa aukko on aika lailla lopullinen syvyytensä puolesta. Keulassa aukko tietty kohdallaan, mutta lopullinen syvyys kehittyy kannen muotoutuessa. Onneksi uretaani on niin helppo työstää. Nyt on niin helppo työstää kantta liikaa, mutta korjaaminenkin onnistuu kohtuullisen helposti liimalla ja uretaanisuikaleilla. Työstäminen muistuttaa välillä lumiveistoksen tekoa, ja sitä taiteellista silmää juuri nyt kaivataankin ...

12.2.2010

Runko #4


Jotta tämä ei ole pelkkää kannen rakentamista, on syntynyt myös uusi runko. (Valkoisessa rungossa heijastelevat 'rypyt' ovat vettä, jota käytettiin rungon irrtoituksessa)

10.2.2010

Laipioita rakentamassa





Etulaipio syntyi uretaanista leikatuista kaarista, jotka liimattiin kasaan. Takalaipio oli valmis jo edellisestä kerrasta, mutta nyt se liitettiin takakanteen täytepaloilla. Takakannen reuna leikattiin partaan tasolle.

Kulmien hiominen tasaisen pyöreiksi on ollut yksi haaste tarkoitukseen sopivan työkalun puuttuessa. Hiomiseen syntyi uusi innovaatio, jota et voi ostaa mistään rautakaupasta - taivutettu metallilevy, johon on hitsattu käsituet. Hiomapaperi on liimattu levyyn kiinni.

3.2.2010

Partaan ja laipioiden tekoa






Jälkeä syntyy kun käsiä on enemmän. Tänään illassa tehtiin noin 15 miestyötuntia neljän hengen voimin ja se myös näkyi.

Sivukellukkeet/partaat saivat uretaanista kannet, joten ne ovat muotoilua vailla.

Etu- ja takakanteen liimattiin vielä yksi kerros 30 mm paksua uretaanilevyä, joten ne ovat valmiina muotoiltavaksi.

Takalaipioon haettiin ulkonäköä ja käytännöllisyyttä asentamalla laipio kevyelle kaarella noin 20 asteen kulmaan. Näin laipion pitäisi toimia mukavana selkänojana esimerkiksi taukojen aikana.

Etulaipioon haluttiin voimakkaampaa muotoa, johon erinäisten kokeilun jälkeen löytyikin ratkaisu 70-luvun Solifer-mopon lokasuojasta. Lokasuojan kaari sopi hyvin etulaipion muodoksi. Uretaanilevyistä leikattiin kaaria, joista rakennetaan laipio pinoamalla ja liimaamalla. Etulaipion tekoa jatketaan seuraavalla kerralla.